CONTOH BIOGRAFI BAHASA SUNDA
BIOGRAFI SUNDA

BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA

BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA

BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA

Assalamualaikum wr wb
Terimakasih sudah berkunjung ke halaman blog ini.
Selamat datang di
bahasasunda.id. Perkenalkan blog ini berisi materi-materi pelajaran bahasa Sunda yang dikemas dalam media audio-visual untuk memberikan kesan belajar yang menyenangkan, mudah dipahami, dan memberikan banyak informasi baru kepada pengunjung.

Tidak hanya blog saja, bahasasunda.id pun memiliki youtube channel, yang berisi video-video edukasi mengenai pembelajaran bahasa Sunda. Kalian bisa kunjungi youtube channel dengan klik link di bawah ini.
www.youtube.com/c/bahasasundaidGemanakarnale

Jika ada pertanyaan seputar BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA yang kurang dipahami, kalian bisa memberikan komentar, silahkan jangan ragu untuk mengisi kolom komentar di bawah.

Semoga dengan adanya blog ini bisa memberikan manfaat bagi kalian semua.
Selamat belajar
BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA.

BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA
BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA

BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA

RADEN MACHJAR ANGGA KOESOEMADINATA

Raden Machjar Angga Koesoemadinata (dibaca Raden Mahyar Angga Kusumadinata) dibabarkeun di Sumedang, 7 Désémber 1902, pupus di Bandung, 9 April 1979. Anjeunna téh seniman tur étnomusikolog Sunda Kawentar minangka pangatik nu husus ngamajukeun seni sora, panalungtik karawitan tur ahli téori musik Sunda. Anjeunna nu nyiptakeun “serat kanayagan” (sistim no tasi nada) da-mi-na-ti-la, katut nyipta sistim 17 titilaras Sunda

Raden Machjar Angga Kusumadinata kalawan nénéhna Pa Machjar, kawentar ogé minangka seniman nu nyiptake- un lalaguan Sunda. Anjeunna gemet niténan laras pélog jeung saléndro ti keur budak kénéh. Guguru ka sabaraha urang juru tembang, kawih, jeung nayaga. Seniman nu kungsi dipiguru ku anjeunna téh di antarana diajar rebab ka Pa Étjén Basara, Pa Sura, jeung Pa Natadirejo, diajar gamelan ka Pa Sai jeung Pa Idi, sarta diajar tembang ka Pa Oetje, juru pantun kawentar di Bandung.

Pa Machjar mimiti wanoh kana métodeu sains, élmu fisika, jeung élmu musik Barat nalika anjeunna jadi murid di sakola guru (Kweekschool jeung Hogere Kweekschool). Ku dadasar pangaweruh salila sakola, anjeunna terus ngayakeun panalung tikan frekuensi sora-sora nu aya dina gamelan jeung lagu-lagu anu dipirig ku rebab.

Dina taun 1923 (masih kénéh di bangku sakola), anjeunna geus nyiptakeun “serat kanayagan” (sistim nada) da-mi-na-ti-la, kalawan nulis buku tiori seni sora Sunda, dijudulan Elmuning Kawih Sunda. Tutas namatkeun sakola, ditempatkeun jadi guru di HIS Sumedang (1924-1932).

Anu jadi bagian penting panalungtikan dina galuring hi rupna nyaéta sanggeus tepung jeung Mr. Jaap Kunst, ahli étno- musikologi Walanda (1927-1929). Harita Mr. Jaap Kunst keur ngayakeun panalungtikan seni sora di sakuliah Nusantara Antukna Pa Machjar jeung Mr. Jaap Kunst silih tukeur pikiran ngeunaan pangaweruh musik.

Dina panalungtikanana, Pa Machjar ngagunakeun alat ukur keleter sora (monochord) kalawan bantuan Pa Idi, juru kacapi. leu alat téh dilengkepan ku skala frekuensi, alpukahna Mr Jaap Kunst ti laboraturium musikologi di Eropah Ngadumaniskeun instrumen musik jeung konversi matematika, jadi skala musik nu ngagunakeun logaritma. Nyoko kana konsép interval cents ti Ellis (1884). Hornbostel (1920), jeung music rule ti Reiner. Satu luyna, ku Pa Machjar ieu alat dipaké nalungtik titilaras (langga nada) pentatonis (da-mi-na-ti-la) jeung diatonis (do-re-mi-fa-so-la si) nepi ka anjeunna tilarna

Taun 1933, anjeunna ngatik seni sora di sakola-sakola pribumi di Jabar. Dina jaman Jepang (1942-1945) ngatik di sakola guru. Ti taun 1945-1947, jadi guru élmu alam, sajarah, jeung basa Inggris SMP jeung SMA di Bandung. Laju diangkat jadi Kepala Kantor Pendidikan (Koordinator Pendidikan Rendah) di Sumedang taun 1947-1950. Diangkat deui jadi ahli Jawatan Kebudayaan Jabar.

Taun 1958-1959, jadi Direktur Konservatori Karawitan Sun da Bandung. Salian ti éta, anjeunna gé jadi dosén luar biasa pi keun ngajar élmu akustik jeung gamelan Sunda di Konservatori Karawitan Surakarta (1953-1959)

Pa Machjar nikah jeung Ibu Saimah (salasaurang lulusan munggaran ti sakola guru isteri Van Deventer, Salatiga), kalawan dipaparin sapuluh putra. Hanjakalna, taya saurang ogé putra-pu trana anu icikibung dina widang seni, réréana ahli dina widang élmu alam, di antarana R. Machjeu Koesoemadinata (alm), R. Kama Koesoemadinata (alm) ahli vulkanologi di Direktorat Vul kanologi, Departemen Pertambangan, R Karlina Sudarsono (alm), dr. R. Soetedja Koesoemadinata (alm), Prof. Dr. R. Prajat na Koesoemadinata (guru besar élmu géologi ITB), Dr. R. Santosa Koesoemadinata (pangsiunan panalungtik biologi di Departe men Pertanian), dr. R. Rasarati Djajakoesoemah (alm), Prof. Dr. R. Roekimiati Tjokronegoro (guru besar élmu kimia Universitas Padjadjaran), R. Muhamad Sabar Koesoemadinata (ahli geologi Kwarter di Pusat Penelitian dan Pengembangan Géologi), jeung Ir. R. Margana Koesoemadinata (alm. ahli akustik di LIPI jeung di KLH).

Putra-putrana kungsi ngadegkeun Yayasan Daminatila, pi keun pangéling-ngéling jeung ngalanakeun jasa jeung karya Pa Machjar.

Lagu-lagu nu diciptakeun ku Pa Machjar di antarana “Lemah Cai”, “Déwi Sartika”, “Sinom Puspasari”, jeung ngadangding tembang Sunda kalawan ngagunakeun notasi. Nyipatkeun Gen ding Karesmén (opera Sunda nu disebut Rinenggasari) nyaéta “Sarkam-Sarkim” (1926), “Permana-permana Sari” (1930), “Sekar Mayang” (1935), “Tresnawati” (1959), jeung “Iblis Mindo Wahyu” (1968)

Dina wangun tinulis, Pa Machjar gé nyusun buku Ringkesan Pangawikan Rinenggaswara (1950), Ilmu Seni Laras (1969), jeung bu ku-buku lagu Sunda. Babarengan jeung Mr. Jaap Kunst réa nga hasilkeun tulisan (publikasi ilmiah) ngeunaan tiori musik gamelan. Pa Machjar gé nyiptakeun gamelan ékspériméntal ngagunakeun 9 titilaras pikeun pélog (1939), jeung 10 titilaras pikeun saléndro (1938). Hanjakal, éta dua gamelan téh leungit waktu jaman Jepang.

Taun 1969, Pa Machjar nyiptakeun karya nu monumental, nyaé ta gamelan nu dingaranan “Ki Pembayun” (hartina Si Cikal, kacatet minangka gamelan pangbadagna di Indonésia), kalawan bantuan ti Industri Pariwisata Provinsi Jabar, disesepuhan ku RA. Sjukur Dharma Kesuma. Ieu gamelan ngawengku 17 titilaras, unggal hiji oktaf ngawengku 17 interval nu sarua. Ieu modél téh sipatna gem bleng, sabab ngabogaan nada-nada nu lengkep. Lain baé bisa mirig laras pentatonis (pélog, saléndro, degung, madenda, kobongan, jeung mataraman), tapi ogé bisa mirig lagu-lagu dina laras diatonis.

Gamelan “Ki Pembayun” pada ngabagéakeun, boh ku seniman lokal boh mancanagara. Nurutkeun Andrew Weintraub, ahli étno- musikologi (2001), munculna gamelan sorog nu mekar di masarakat Sunda kiwari, hakékatna mah pangaruh ti gamelan “Ki Pemba yun”. Hanjakalna ieu gamelan téh bet tuluy leungit, kari potrétna jeung gentrana nu karékam ku Dr. Margaret Kartomi, ahli musik di Monash University, Australia.

Ku lantaran jasa-jasana, hususna dina widang karawitan Sun da, réa pangajén nu katarima ku l’a Machjar. Di antarana pangajén ti Ikatan Seniman Sunda (1959), Piagam Anugrah Seni, salaku ahli karawitan Sunda, ti Menteri Pendidikan dan Kebudayaan (1969), pangajén cipta lagu rampak sekar “Ibu Dewi Sartika” (1975), jeung réa-réa deui.

LATIHAN

  1. Saha Raden Machjar Angga Koesoemadinata téh?
  2. Ti iraha bakat seni tumuwuh dina jiwa Raden Machjar Angga Koesoemadinata?
  3. Jéntrékeun riwayat sakola Raden Machjar Angga Koesoemadinata!
  4. Jéntrékeun riwayat pagawéan jeung karir Raden Machjar Angga Koesoemadinata!
  5. Sebutkeun karya-karya Radén Machjar Angga Koesoemadinata, boh dina wangun seni sora jeung musik, boh dina wangun tulisan jeung gamelan!
  6. Élmu jeung tiori naon nu jadi dasar Radén Machjar Angga Koesoema dinata dina nyiptakeun gamelan ékspériméntalna?
  7. Sebutkeun karya Raden Machjar Angga Koesoemadinata nu paling monumental!
  8. Naon anu jadi bagian penting dina panalungtikanana Raden Machjar Angga Koesoemadinata dina galuring hirupna?
  9. Pangajén naon waé nu kungsi ditarima ku Raden Machjar Angga Koesoemadinata?
  10. Buku naon nu kungsi disusun ku Raden Machjar Angga Koesoemadinata ?

Bagaimana??? Penjelasan mengenai materi di atas dapat dipahami dengan baik??? jika masih belum paham, kalian bisa memberikan pertanyaan dengan mengisi komentar di bawah atau bisa juga mengunjungi postingan mengenai BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA lainnya atau langsung cari saja keyword materi yang kalian cari di bawah ini:

LINK KUMPULAN MATERI BIOGRAFI SUNDA LENGKAP
https://bahasasunda.id/category/materi-pembelajaran/materi-biografi-sunda/

LINK 15+ KUMPULAN CONTOH BIOGRAFI SUNDA LENGKAP
https://bahasasunda.id/category/biografi-sunda/


LINK 50+ KUMPULAN SOAL BIOGRAFI SUNDA LENGKAP
https://bahasasunda.id/category/kumpulan-soal-basa-sunda/

Jika blog ini bisa memberikan banyak manfaat, jangan lupa untuk dukung blog ini dengan cara like, comment, dan share ke teman-teman kalian.

Jangan lupa untuk bergabung dalam group belajar bahasa Sunda husus siswa se-Jabar, dengan klik link di bawah ini:
WHATSAPP
TELEGRAM
LINE
FACEBOOK
INSTAGRAM
YOUTUBE

Mari kita sama-sama bangun blog ini supaya bisa lebih berkembang lagi dan memberikan banyak ilmu yang bermanfaat bagi kalian semua.
Terimakasih
.


BAHASASUNDA.ID

BUKU SUMBER:
BUKU RANCAGE DIAJAR BASA SUNDA
BUKU PANGGELAR BASA SUNDA
BUKU CAHARA BASA
BUKU BASA SUNDA URANG
BUKU PAMEKAR DIAJAR BASA SUNDA
BUKU SIMPAY BASA SUNDA
BUKU GAPURA BASA
BUKU WIWAHA BASA
BUKU PRASADA BASA
MODUL PANGAJARAN BASA SUNDA



GOOGLE TRANSLATE

Perhatian! materi ini diterjemahkan oleh mesin penterjemah google translate tanpa adanya post editting, sehingga ketepatan dalam terjemahan masih buruk dan perlu dikembangkan lagi.
Tujuan dari fitur terjemahan ini untuk pengunjunga yang kesulitan memahami materi dan tidak sama sekali mengerti bahasa Sunda atau teman-teman pelajar dari luar Jawa Barat yang sedang belajar bahasa Sunda, fitur terjemahan ini bisa digunakan namun tidak 100% akurat, akan tetapi garis besarnya bisa diambil, daripada tidak mengerti samasekali.
Kedepanya mudah-mudahan admin punya waktu sehingga bisa mengoptimalkan fitur terjemahannya sendiri, dengan begitu pengunjung bisa mempelajari materi dalam bahasa Indonesia.

BIOGRAFI TOKOH SENIMAN SUNDA

Raden Machjar Angga Koesoemadinata (dilafalkan Raden Mahyar Angga Kusumadinata) lahir di Sumedang, 7 Desember 1902, meninggal di Bandung, 9 April 1979. Ia adalah seniman Sunda dan etnomusikolog Kawentar adalah seorang sastrawan yang mengkhususkan diri dalam memajukan seni bunyi, peneliti musik dan ahli teori musik. Dia menciptakan “serat cahaya” (sistem no tasi nada) da-mi-na-ti-la, dan menciptakan sistem 17 titilaras Sunda

Raden Machjar Angga Kusumadinata dengan nama Pa Machjar juga dikenal sebagai seniman pencipta lagu Sunda. Ia tertarik mengamati pelog dan salendro barel sejak kecil. Guru untuk berapa banyak dari kita penyanyi, penyanyi, dan penyanyi. Seniman yang pernah diajarinya antara lain belajar biola kepada Pa Étjén Basara, Pa Sura, dan Pa Natadirejo, belajar gamelan kepada Pa Sai dan Pa Idi, serta belajar lagu kepada Pa Oetje, seorang penyair terkenal di Bandung.

Pa Machjar pertama kali memperkenalkan metode sains, fisika, dan musik Barat ketika dia masih menjadi siswa di sekolah guru (Kweekschool dan Hogere Kweekschool). Atas dasar pengetahuannya semasa sekolah, ia terus memantau frekuensi bunyi gamelan dan nyanyian yang diiringi rebab.

Pada tahun 1923 (masih sekolah), ia menciptakan “fiber kanayagan” (sistem nada) da-mi-na-ti-la, dengan menulis buku tentang teori seni bersuara Sunda berjudul Elmuning Kawih Sunda. Tutas lulus sekolah, ditempatkan sebagai guru di HIS Sumedang (1924-1932).

Itu adalah bagian penting dari penelitian dalam hirarki yang dihadapinya setelah makan bersama Bpk. Jaap Kunst, etno-musicologist Belanda (1927-1929). Peta Tn. Jaap Kunst melakukan penelitian seni suara di seluruh nusantara di mana Pa Machjar dan Mr. Jaap Kunst bertukar pikiran tentang pengetahuan musik.
Dalam penelitiannya, Pa Machjar menggunakan monochord dengan bantuan Pa Idi, seorang pemain harpa. Instrumen tersebut dilengkapi dengan skala frekuensi, menurut Jaap Kunst dari Laboratorium Musikologi Eropa. Adopsi konsep interval sen dari Ellis (1884). Hornbostel (1920), dan aturan musik dari Reiner. Sebaliknya, oleh Pa Machjar alat ini digunakan untuk meneliti titilaras (langga nada) pentatonik (da-mi-na-ti-la) dan diatonis (do-re-mi-fa-so-la si) sampai dia meninggal

Pada tahun 1933, ia belajar seni suara di sekolah-sekolah adat di Barat. Di jaman Jepang (1942-1945) diketik di sekolah guru. Tahun 1945-1947, menjadi guru ilmu alam, sejarah, dan bahasa inggris di sekolah menengah pertama dan menengah di bandung. Laju diangkat menjadi Kepala Dinas Pendidikan (Koordinator Pendidikan Dasar) di Sumedang pada tahun 1947-1950. Diangkat kembali menjadi anggota Dinas Kebudayaan Jawa Barat.

Tahun 1958-1959 menjadi Direktur Konservatorium Tari Matahari dan Bandung. Selain itu, ia akan menjadi dosen berprestasi yang mengajar ilmu akustik dan gamelan di Konservatorium Tari Surakarta (1953-1959).

Pa Machjar menikah dengan Ibu Saimah (salah satu lulusan pertama sekolah istri guru Van Deventer, Salatiga), dengan sepuluh orang putra. Sayangnya, belum ada menantu trana yang mengkhususkan diri di bidang seni, semua ahli di bidang ilmu alam, termasuk R.Machjeu Koesoemadinata (almarhum), R. Kama Koesoemadinata (almarhum) ahli vulkanologi di Direktorat Vul kanologi Kementerian Pertambangan, R Karlina Sudarsono (almarhum), dr. R. Soetedja Koesoemadinata (almarhum), Prof. Dr. R. Prajat dan Koesoemadinata (Guru Besar Geologi ITB), Dr. R. Santosa Koesoemadinata (pensiunan peneliti biologi di Departe men Pertanian), dr. R. Rasarati Djajakoesoemah (almarhum), Prof. Dr. R. Roekimiati Tjokronegoro (Guru Besar Kimia Universitas Padjadjaran), R. Muhamad Sabar Koesoemadinata (Ahli Geologi Kwartal di Pusat Penelitian dan Pengembangan Geologi), dan Ir. R. Margana Koesoemadinata (almarhum ahli akustik di LIPI dan di KLH).

Putranya mendirikan Yayasan Daminatila, untuk memperingati dan memperingati jasa dan karya Pa Machjar.

Lagu-lagu ciptaan Pa Machjar antara lain “Lemah Cai”, “Dewi Sartika”, “Sinom Puspasari”, dan menyanyikan lagu-lagu Sunda dengan notasi. Gen Nyipatkeun ding Karesmén (opera Sunda disebut Rinenggasari) adalah “Sarkam-Sarkim” (1926), “Permana-permana Sari” (1930), “Sekar Mayang” (1935), “Tresnawati” (1959), dan “Wahyu Iblis Mindo “(1968)

Dalam bentuk tertulis, Pa Machjar akan menyusun buku Rangkuman Peribahasa Rinenggaswara (1950), Ilmu Seni Laras (1969), dan bu ku-buku lagu Sunda. Bersama dengan Mr. Jaap Kunst telah banyak menghasilkan tulisan (publikasi ilmiah) tentang teori musik gamelan. Pa Machjar akan membuat gamelan eksperimental dengan menggunakan 9 titilaras untuk pelog (1939), dan 10 titilaras untuk salendro (1938). Sayangnya, kedua gamelan tersebut hilang pada zaman Jepang.

Pada tahun 1969 Pa Machjar menciptakan sebuah karya yang monumental, gamelan yang disebut “Ki Pembayun” (artinya SiCikal, tercatat sebagai gamelan terbesar di Indonesia), dengan bantuan Industri Pariwisata Provinsi Jawa Barat diketuai oleh RA. Sjukur Dharma Kesuma. Ansambel ini mencakup 17 titilara, masing-masing satu oktaf mencakup 17 interval yang sama. Model ini adalah permata bleng karena memiliki nada yang lengkap. Orang lain dapat mendengar laras pentatonik (pelog, salendro, degung, madenda, kobongan, dan mataraman), tetapi juga dapat mendengar nyanyian dalam laras diatonis.

Gamelan Ki Pembayun disambut baik oleh seniman lokal maupun mancanegara. Menurut Andrew Weintraub, ahli musik etno (2001), kemunculan gamelan sorog yang berkembang pesat dalam masyarakat modern, pada hakikatnya merupakan pengaruh dari gamelan “Ki Pemba yun”. Sayangnya ansambel ini bertaruh kemudian kalah, potret kari dan gentrana direkam oleh Dr. Margaret Kartomi, seorang musisi di Monash University, Australia.

Atas jasanya khususnya di bidang musik Sun da, banyak penghargaan yang diterima oleh l’a Machjar. Diantaranya penghargaan dari Ikatan Seniman Sunda (1959), Piagam Penghargaan Seni, sebagai musisi Sunda, dari Menteri Pendidikan dan Kebudayaan (1969), lagu peraih penghargaan “Ibu Dewi Sartika” (1975), dan masih banyak lagi.

  1. Saha Raden Machjar Angga Koesoemadinata téh?
  2. Ti iraha bakat seni tumuwuh dina jiwa Raden Machjar Angga Koesoemadinata?
  3. Jéntrékeun riwayat sakola Raden Machjar Angga Koesoemadinata!
  4. Jéntrékeun riwayat pagawéan jeung karir Raden Machjar Angga Koesoemadinata!
  5. Sebutkeun karya-karya Radén Machjar Angga Koesoemadinata, boh dina wangun seni sora jeung musik, boh dina wangun tulisan jeung gamelan!
  6. Élmu jeung tiori naon nu jadi dasar Radén Machjar Angga Koesoema dinata dina nyiptakeun gamelan ékspériméntalna?
  7. Sebutkeun karya Raden Machjar Angga Koesoemadinata nu paling monumental!
  8. Naon anu jadi bagian penting dina panalungtikanana Raden Machjar Angga Koesoemadinata dina galuring hirupna?
  9. Pangajén naon waé nu kungsi ditarima ku Raden Machjar Angga Koesoemadinata?
  10. Buku naon nu kungsi disusun ku Raden Machjar Angga Koesoemadinata ?
error: Content is protected !!