KAMPUNG ADAT SUNDA,  MATERI DESKRIPSI KAMPUNG ADAT

CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA

CONTOH KAMPUNGA ADAT SUNDA
CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA

CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA

Assalamualaikum wr wb
Terimakasih sudah berkunjung ke halaman blog ini.
Selamat datang di bahasasunda.id. Perkenalkan blog ini berisi materi-materi pelajaran bahasa Sunda yang disuguhkan dalam media audio-visual untuk memberikan kesan belajar yang menyenangkan, mudah dipahami, dan memberkan banyak informasi baru kepada pengunjung.

Tidak hanya blog saja, bahasasunda.id pun memiliki youtube channel, yang berisi video-video edukasi mengenai pembelajaran bahasa Sunda. Kalian bisa kunjungi youtube channel dengan klik link di bawah ini.
www.youtube.com/c/bahasasundaidGemanakarnale

Jika ada pertanyaan seputar CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA yang kurang dipahami, Kalian bisa memberikan komentar, silahkan jangan ragu untuk mengisi kolom komentar di bawah, nantinya akan admin jawab satu persatu.

Semoga dengan adanya blog ini bisa memberikan manfaat bagi kalian semua.
Selamat belajar CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=RynPLxyRLEk[/embedyt]
CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA

CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA

Kampung Budaya Sindangbarang

Kampung Budaya Sindangbarang téh perenahna di Sindangbarang, Désa Pasireurih, Kacamatan Tamansari, Kabupatén Bogor Barat. Anggangna kira-kira 5 kilométer ti Kota Bogor. Kawilang babari upama urang hayang ngajugjug ka ieu tempat. Bisa tumpak angkot jurusan Sindangbarang, turun di pertelon. Ti dinya mah kari tumpak ojég. Jalanna kawilang nanjak sarta loba péngkolan. Tapi upama geus anjog ka Kampung Budaya, urang dipapagkeun ku pamandangan alam nu matak waas. Leuweung maleukmeuk di jauhna. Imah-imah panggung parentul. Ngajajar asri tur hégar katénjona. Aya Imah Gedé, nyaéta imah pupuhu kampung nu nampeu ka lahan nu lega ngagemblang, kawas alun-alun. Di sisi ieu lahan ngadarangong leuit nu suhunanana nyarungcung éndah pisan. Tangkal kalapa jeung awi tingrunggunuk di sawatara tempat. Aya batu ngadarungkuk di buruan Imah Gedé, diriung ku kekembangan. Kumaha kasang tukangna ieu kampung budaya Sindangbarang téh?

Ceuk katerangan ti Ahmad Mikami Sumawijaya, nu kapapancénan jadi Pupuhu Kampung, Kampung Sindangbarang téh geus aya ti jaman Karajaan Pajajaran. Dina naskah Pantun Bogor ditétélakeun yén di ieu kampung aya 33 pundén batu nu undak-undakan. Ieu pundén téh minangka tempat paranti muja semédi urang Pajajaran. Rakéan Darmasiksa nu harita nyekel kakawasaan di Pakuan Pajajaran, maréntahkeun sangkan nyieun pundén batu di Sindangbarang. Dina carita pantun Bogor ditétélakeun; “Ulah Sindangbarang geusan tata pangkat diganti deui. Sang Pamanah Sang Darmajati, tanah lemah tutup bumi, tutup buana dat mulusna.” Tina éta ungkara katémbong yén Sindangbarang téh dikaramatkeun, dianggap tempat suci. Malah dianggap papayung buana sangka tetep mulus rahayu.

Kampung Sindangbarang aya di wewengkon nu tanahna subur. Ku sabab kitu hasil tatanén teu weléh cukul. Rahayat hirup tengtrem tur raharja. Saban taun sok diayakeun upacara adat “Sérén Taun”. Minangka tanda sukur ka Gusti Nu Maha Suci, ngeunaan hasil tatanén, sarta miharep hasil nu leuwih punjul dina taun hareup. Tapi éta tradisi téh henteu terus manjang. Kira-kira dina taun 70-an upacara “Sérén Taun” geus teu dilaksanakeun deui, sarta imah-imah panggung mimiti lus-les laleungit. Éta sababna pikeun ngariksa budaya titinggal karuhun, dina taun 2006 Kampung Sindangbarang dirékonstruksi deui. Diadegkeun deui dumasar kana katerangan nu kaunggel dina Pantun Bogor. Nya jleg baé ahirna jadi Kampung Budaya Sindangbarang, kawas anu témbong ayeuna.

Di bagian lahan anu rada luhur, aya Imah Gedé, tempat matuhna Pupuhu Kampung. Wangunanana gedé, lalega, dipasieup ku suhunan julang ngapak. Gigireunana aya imah Girang Serat, tempat pamatuhan girang serat, nyaéta jalma anu pancénna purah mantuan Pupuhu Kampung dina ngokolakeun adat jeung kahirupan di Sindangbarang. Teu jauh ti dinya aya deui Saung Talu. Ieu mah wangunan paranti mintonkeun rupa-rupa kasenian. Éta wangunan téh tiluanana aya di sisi alun-alun anu lega, tempat paranti lumangsungna upacara adat Sérén Taun. Salian ti upacara taunan, urang Sindangbarang ogé sok ngayakeun salametan dina malemam 14 purnama. Ngirim du’a ka karuhun sarta ménta kasalametan ka Gusti Nu Maha Suci, sangkan rahayat tetep raharja. Minangka sasajénna maranéhna sok nyadiakeun kuéh tujuh rupa, minangka perlambang tujuh lapis bumi, jeung kembang tujuh rupa, perlambang tujuh lapis langit. Salian ti éta aya ogé parukuyan, kopi pait, kopi amis, surutu, jeung sajabana.

Perkara imah jeung bagian-bagianana keur urang Sindangbarang mah miboga harti anu mandiri. Bagian tengah disebutna ‘buana panca tengah’ nyaéta tempat cicingna manusa. Bagian handap atawa kolong imah, disebutna ‘buana handap’, tempat cicingna bangsa lelembut, jurig atawa siluman. Ari bagian luhur nyaéta suhunan, disebutna ‘buana luhur’, tempat cicingna karuhun. Kitu deui hateup injuk. Ieu ogé aya pakaitna jeung kaperayaan urang dinya. Ceuk katerangan ti kolot-kolot baheula anu terus turun-tumurun, para déwa atawa karuhun sok nurunkeun piwejang téh dina tangkal kawung. Éta sababna kawung dianggap tangkal anu suci turta injukna sok dipaké hateup keur niungan imah. Maksudna malar anu ngeusina meunang panangtayungan jeung katingtriman.

Di luhur Imah Gedé bagian hareup aya Warogé anu ngagantung. Warogé téh gambar, simbul tina jangjawokan Sunda baheula anu diukir dina kai. Gunana pikeun panulak bala sangkan henteu diganggu ku bangsa lelembut nu boga maksud jahat. Warogé téh asalna tina kecap daruga atawa darugi, robahan tina kecap durga atawa durgi. Dina mitologi Hindu, durga téh Dewi Uma anu disupata ku Batara Guru tepi ka wujudna robah jadi raksési nu pikasieuneun. Durga dibuang ka leuweung Sétra Ganda Mahayu, karajaan siluman tempat kumpulna roh-roh jahat. Déwi Darugi kawin jeung Batara Kala sarta duanana jadi mahluk jahat. Éta mitologi téh dipercaya ku Urang Sunda baheula. Nyi Darugi jeung Batara Kala sok datang sarta nganggangu manusa. Éta sababna di imah kudu dipasaang warogé minangka taméng panulak bala. Warogé sok digambar dina awi sarta ditancebkeun di juru-juru imah.

Gambar atawa simbul dina warogé téh miboga ngaran jeung harti masing-masing. Haranghasuan (warogé simbul seuneu), gunana pikeun ngalolongkeun panon lelembut nu niat ngaganggu pakampungan atawa lahan tatanén. Ratuning Tutulak (warogé simbul taneuh), pikeun panulak bala tina gangguan manusa atawa jin nu niat jahat. Watu Panggilang (warogé simbul batu), panulak bala tina gangguan mahluk gaib nu aya dina batu. Wangapah (warogé simbul cai), panulak bala tina gangguan mahluk gaib nu aya di cai. Wawayangan (warogé simbul angin), panulak bala tina gangguan mahluk gaib nu aya di awang-awang.

Urang Sindangbarang téh ngagem agama Islam sarta tukuh kana adat titinggal karuhun. Éta sababna dina ngalaksanakeun kawajiban agama loba kacampuran ku adat kabiasaan. Ari pakasaban sapopoéna aya anu tatanén, melak paré jeung sajabana. Aya ogé anu jadi wiraswasta nyaéta nyarieun batik jeung sapatu. Sapatu ti Sindangbarang dijual ka Pasar Anyar Bogor jeung ka Pasar Pagi atawa Jatinegara, Jakarta. Tadina mah kawilang loba anu nyaireun sapatu téh. Ngan tuluy malencar, muka usaha di tempat séjén. Ari batik mah umumna sok dijarual di Sindangbarang baé, ka wisatawan nu daratang ka dinya. Ieu batiKasenian ogé dipiara. Barudak loba anu dialajar nabeuh gamelan atawa tari. Saban malem minggu kolot-kolot sok nabeuh gamelan di Saung Talu. Tapi kasenian nu kawilang unik mah nyaéta “parebut séeng”. Ieu kasenian téh saenyana kaasup penca. Diayakeunana upama aya jajaka anu rék ngalamar mojang. Tah, si jajaka téh kudu némbongkeun kamahéran menca sarta kudu bisa ngarebut sééng ti hiji lalaki. Upama sééng bisa karebut, mojang anu dipikahayang bisa dikawin. Tepi ka ayeuna éta tradisi “parebut sééng” téh masih aya. Ngan ayeuna mah béda. Keurna sééng teu bisa karebut, si jajaka angger bisa ngalamar. Pangna kitu lantaran kungsi aya kajadian riributan ku sabab si jajaka teu bisa ngarebut sééng sarta teu bisa ngalamar mojang anu dipikabogohna.k tradisional nu henteu ngagunakeun bahan kimia téh hargana kawilang mahal, baju upamana, hargana bisa tepi ka 150 rébu.

Aya deui tradisi nu ahéng di Sindangbarang téh, nyaéta upacara melak batu, anu ilahar sok disebut Makukeun. Ieu upacara téh ngaruntuy. Dimitian ku Ngunduh Watu, nyaéta néangan atawa milihan batu di walungan. Upama geus manggih, sok tuluy meuleum menyan sarta sasadu ka lelembut nu ngageugeuh walungan yén éta batu téh rék dipindahkeun. Batu anu dipilih téh batu anu teuas sarta alus rupana jeung wangunna. Éta batu téh disebut Ungkal Biang (ungkal = batu, biang = indung), batu anu bakal dipelak di sabudeureun batu. Éta batu jeung tatangkalan tuluy dipelak deukeut Imah Gedé, kalawan maké upacara nu disebut Makukeun téa. Salian ti meuleum menyan, aya sasajénna anu disadiakeun nyaéta: rujak tujuh rupa (rujak dawegan, bonténg, caruluk, peuyeum, honjé, cau emas, jeung cuing), kembang tujuh rupa (campaka, kananga, kacapiring, tanjung, malati, kamuning, jeung érmawar), jeung seupaheun. Réngsé melakkeun batu tuluy dipungkas ku murak tumpeng anu geus didu’aan saméméhna. Brak dalahar, balakecrakan. Ari maksudna, melak batu téh malar lembur jeung pangeusina jadi kukuh. Tetep renggenek sarta tuhu ngariksna adat titinggal karuhun.

(Disundakeun sarta diropéa tina internét, tulisan Triani Hanifa)

LATIHAN SOAL

Sangkan hidep leuwih paham kana eusi wacana di luhur, pék jawab ieu pananya di handap!

1.Ceuk katerangan dina wacana di luhur, pamandangan alam di Sindangbarang téh matak waas. Cing tétélakeun naon baé nu matak waas téh?
2. Saha anu jadi pupuhu kampung di Sindangbarang?
3. Dina carita naon cenah ayana katerangan kampung Sindangbarang téh?
4. Saha anu maréntahkeun nyieun pundén-pundén batu di Sindangbarang?
5. Pikeun naon éta pundén batu téh?
6. Pék tetélakeun naon anu disebut upacara Sérén Taun!
7. Ti iraha Kampung Sindangbarang direkonstruksi? Naon sababna?
8. Kumaha ceuk kapercayaan urang Sindangbarang ngeunaan babagian imah téh?
9. Tétélakeun naon anu disebut Warogé!
10. Caritakeun ku hidep kumaha prak-prakan upacara melak batu
atawa Makukeun téh!


Bagaimana??? Penjelasan mengenai materi di atas dapat dipahami dengan baik??? jika masih belum paham, kalian bisa memberikan pertanyaan dengan mengisi komentar di bawah atau bisa juga mengunjungi postingan mengenai CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA lainnya seperti di bawah ini:

LINK MATERI & CONTO TRADISI SUNDA
https://bahasasunda.id/contoh-teks-artikel-budaya-sunda/

LINK MATERI & CONTO TRADISI SUNDA
https://bahasasunda.id/materi-artikel-budaya-kelas/


LINK MATERI & CONTO TRADISI SUNDA
https://bahasasunda.id/pedaran-tradisi-kampung-mahmud/

LINK MATERI & CONTO TRADISI SUNDA
https://bahasasunda.id/materi-pedaran-tradisi-sunda/

jika blog ini bisa memberikan banyak manfaat, jangan lupa untuk dukung blog ini dengan cara like, comment, dan share ke teman-teman kalian.
Mari kita sama-sama bangun blog ini supaya bisa lebih berkembang lagi dan memberikan banyak ilmu yang bermanfaat bagi kalian semua.
Terimakasih


BAHASASUNDA.ID

BUKU SUMBER:
BUKU RANCAGE DIAJAR BASA SUNDA
BUKU PANGGELAR BASA SUNDA
BUKU CAHARA BASA
BUKU BASA SUNDA URANG
BUKU PAMEKAR DIAJAR BASA SUNDA
MODUL SMATER BASA SUNDA
BUKU PRASADA BASA

BERGABUNG DALAM GROUP BELAJAR BAHASA SUNDA
GROUP WHATSAPP
GROUP TELEGRAM
GROUP LINE
FACEBOOK
INSTAGRAM
YOUTUBE


GOOGLE TRANSLATE
CONTOH KAMPUNG ADAT SUNDA
Kampung Budaya Sindangbarang

Desa Budaya Sindangbarang terletak di Sindangbarang, Desa Pasireurih, Kecamatan Tamansari, Kabupaten Bogor Barat. Jaraknya sekitar 5 kilometer dari Kota Bogor. Relatif menyesal jika kita ingin mengunjungi tempat ini. Bisa naik bus Sindangbarang, turun di ketiga. Dari sana kari saya menumpuk. Jalannya relatif terjal dan memiliki banyak belokan. Namun jika sudah sampai di Kampung Budaya, kita ditemani pemandangan alam yang mempesona. Deforestasi di kejauhan. Rumah panggung orang tua. Garis-garisnya indah dan segar untuk dilihat. Ada Rumah Besar, yaitu rumah kepala desa yang menyambut baik hamparan tanah yang luas, seperti bujur sangkar. Di sisi daratan ini terhampar danau kecil yang suhunya sangat indah. Pohon kelapa dan rumpun bambu di beberapa tempat. Ada batu yang runtuh dalam permainan Rumah Besar, disertai dengan bunga mekar. Apa yang melatarbelakangi desa budaya Sindangbarang ini?

Menurut Ahmad Mikami Sumawijaya yang diangkat sebagai Ketua Desa, Desa Sindangbarang sudah ada sejak jaman Kerajaan Pajajaran. Dalam Naskah Pantun Bogor dijelaskan bahwa di desa ini terdapat 33 undakan batu yang berundak. Punden ini adalah tempat pemujaan Pajajaran meditasi kita. Rakéan Darmasiksa yang waktu itu memegang kekuasaan di Pakuan Pajajaran memerintahkan pembuatan pondasi batu di Sindangbarang. Dalam puisi cerita Bogor dijelaskan; “Tidak ada penggantinya. Sang Pamanah Sang Darmajati, dataran rendah menutupi bumi, menutupi benua dan mulus. ” Dari kejahatan tersebut terlihat bahwa Sindangbarang adalah sakral, dianggap sebagai tempat suci. Bahkan dianggap payung benua yang dianggap mulus diberkati.

Kampung Sindangbarang terletak di daerah dengan tanah yang subur. Karena itu, produk pertanian tidak luput dari perhatian. Orang hidup dalam kedamaian dan kemakmuran. Setiap tahun selalu ada upacara adat “Tahun Seren”. Sebagai tanda syukur kepada Tuhan Yang Maha Esa, atas hasil pertanian, dan harapan untuk hasil yang lebih baik di tahun mendatang. Namun tradisi itu tidak terus-menerus berkembang. Sekitar tahun 70-an upacara “Tahun Seren” tidak lagi diadakan, dan rumah panggung mulai menghilang. Oleh karena itu untuk menelaah budaya peninggalan nenek moyang mereka, pada tahun 2006 Kampung Sindangbarang dibangun kembali. Didirikan kembali berdasarkan informasi yang terdapat di Pantun Bogor. Ia akhirnya menjadi Desa Budaya Sindangbarang, seperti sekarang.

Di bagian atas tanah, ada Rumah Besar, tempat tinggal Kepala Desa. Bangunannya besar, lebar, dan dikelilingi lereng yang curam. Di sebelahnya ada rumah Girang Serat, tempat ketaatan girang serat, adalah orang-orang yang sangat membantu Kepala Desa dalam mengatur adat dan kehidupan di Sindangbarang. Tak jauh dari sana ada Saung Talu lagi. Ini bukanlah bangunan perangkat yang menampilkan berbagai seni. Bangunan ketiganya terletak di sisi alun-alun besar tempat diselenggarakannya upacara adat Seren Taun. Selain upacara tahunan, Sindangbarang juga selalu menggelar pesta pada malam bulan purnama ke-14. Kirimkan dua orang kepada leluhur dan minta keselamatan kepada Tuhan Yang Maha Esa, agar umat tetap diberkati. Sebagai persembahan mereka selalu menyediakan tujuh macam kue sebagai lambang ketujuh lapis bumi, dan bunga tujuh macam lambang ketujuh lapis langit. Selain itu ada juga kampung, kopi pahit, kopi manis, surutu, dan sebagainya.

Soal rumah dan bagiannya bagi masyarakat Sindangbarang I memiliki makna tersendiri. Bagian tengah dari apa yang disebut ‘lima benua tengah’ adalah tempat tinggal manusia. Bagian bawah atau ruang bawah tanah rumah, yang disebut ‘benua bawah’, adalah tempat tinggal makhluk halus, jurig atau siluman. Bagian atas adalah latar, yang disebut ‘benua atas’, tempat tinggal nenek moyang. Jadi kembali ke atap. Ini juga ada hubungannya dengan budaya kita di sana. Ia mengatakan penjelasan dari nenek moyang adalah bahwa dari generasi ke generasi, para dewa atau leluhur selalu menurunkan pesan yang ada di pohon gagak. Itu sebabnya burung gagak dianggap sebagai pohon keramat dan atapnya selalu digunakan untuk menutupi rumah. Artinya, mereka terus-menerus dilindungi dan dirawat.

Di atas bagian depan Rumah Besar ada Warogé yang tergantung. Warogé adalah sebuah lukisan, simbol sayap R kuno yang diukir dari kayu. Tidak berguna bagi pasukan yang menjijikkan agar tidak diganggu oleh bangsa lunak yang memiliki niat jahat. Warogé berasal dari kata daruga atau darugi, variasi dari kata durga atau durgi. Dalam mitologi Hindu, Durga adalah Dewi Uma yang disumpah oleh Batara Guru untuk mengubah wujudnya menjadi monster yang menakutkan. Durga dibuang ke dalam hutan Sétra Ganda Mahayu, sebuah kerajaan siluman tempat sekumpulan roh jahat. Dewi Darugi menikah dengan Batara Kala dan mereka berdua menjadi makhluk jahat. Mitologi itu dipercaya oleh orang zaman dahulu. Nyi Darugi dan Batara Kala selalu datang dan mengganggu orang. Oleh karena itu di dalam rumah harus dipasang warogé sebagai tameng melawan tentara. Warogé selalu digambar dari bambu dan disegel di sudut-sudut rumah.

Gambar atau simbol di wArogé memiliki nama dan arti yang berbeda. Haranghasuan (lambang warogé api), berguna untuk menangkap pandangan mata yang ingin mengganggu pemukiman atau lahan pertanian. Ratu Tutulak (lambang warogé dari tanah), untuk mengusir kekuatan campur tangan manusia atau roh jahat. Batu Panggilang (lambang batu warogé), penolak gangguan makhluk gaib pada batu tersebut. Wangapah (simbol warogé air), kekuatan tolak dari gangguan makhluk gaib di dalam air. Bayangan (simbol warogé angin), kekuatan tolak dari campur tangan makhluk gaib di langit.

Kami Sindangbarang beragama Islam dan memegang teguh adat istiadat yang ditinggalkan nenek moyang mereka. Itulah sebabnya dalam menjalankan kewajiban agama banyak yang bercampur dengan perilaku adat. Hari kerja sehari-hari ada pertanian, menanam padi dan sebagainya. Ada juga pengusaha yang membatik dan sepatu. Sepatu dari Sindangbarang dijual ke Pasar Anyar Bogor dan ke Pasar Pagi atau Jatinegara, Jakarta. Pada awalnya saya relatif banyak sebagai pembuat sepatu. Saat itu malencar, buka usaha di tempat lain. Hari-hari saya membatik umumnya selalu dijual orang Sindangbarang, kepada wisatawan yang datang kesana. BatiKasenian ini terawat dengan baik. Banyak anak diajari mencuci gamelan atau menari. Setiap Minggu malam para orang tua selalu mencuci gamelan di Saung Talu. Tapi seni saya yang relatif unik adalah “pemenang seng”. Seni ini sebagian besar termasuk penca. Direncanakan jika ada laki-laki yang ingin melamar perempuan. Nah, pria itu harus menunjukkan kehebatannya dan harus bisa merebut seng dari seorang pria. Jika seseorang dapat ditangkap, gadis yang diinginkan dapat menikah. Sampai saat ini tradisi “pejuang seeng” masih ada. Hanya sekarang saya berbeda. Jika tidak bisa mendapatkannya, bujangan bisa melamar. Hal ini dikarenakan telah terjadi kerusuhan karena anak laki-laki tidak dapat merebut seng dan tidak dapat melamar gadis yang dicintainya.

Ada lagi tradisi aneh di Sindangbarang, yaitu upacara tanam batu yang biasa disebut Makukeun. Upacara ini berurutan. Dimulai dengan Mengunduh Batu, yaitu mencari atau memilih batu di sungai. Jika ketemu, selalu bakar kemenyan dan campur dengan kelembutan sungai yang akan digerakkan batu. Batu yang dipilih adalah batu yang keras dan bagus penampilan dan bentuknya. Batu itu disebut Ungkal Biang (ungkal = batu, biang = ibu), batu yang akan ditanam mengelilingi batu tersebut. Batu dan pohon tersebut kemudian ditanam di dekat Rumah Agung, dengan menggunakan upacara yang disebut teh Makukeun. Selain dupa bakar, ada sesaji lain yang tersedia: tujuh jenis rujak (dawegan rujak, ketimun, caruluk, peuyeum, honjé, pisang pisang, dan cuing), tujuh jenis bunga (campaka, kananga, kacapiring, tanjung, malati, kamuning, dan mawar), dan seupaheun. Selesai peletakan batu kemudian diakhiri dengan murak tumpeng yang telah dimiliki sebelumnya. Brak dalahar, balakecrakan. Artinya, menanam batu selalu lembur dan penghuninya menjadi kuat. Teruslah berlatih sampai Anda bisa mengatakannya dengan keyakinan dan keyakinan.

Tinggalkan Balasan

error: Content is protected !!