CONTOH ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG BENCANA ALAM
CONTOH ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG BENCANA ALAM
Assalamualaikum wr wb
Terimakasih sudah berkunjung ke halaman blog ini.
Selamat datang di bahasasunda.id. Perkenalkan blog ini berisi materi-materi pelajaran bahasa Sunda yang dikemas dalam media audio-visual untuk memberikan kesan belajar yang menyenangkan, mudah dipahami, dan memberikan banyak informasi baru kepada pengunjung.
Tidak hanya blog saja, bahasasunda.id pun memiliki youtube channel, yang berisi video-video edukasi mengenai pembelajaran bahasa Sunda. Kalian bisa kunjungi youtube channel dengan klik link di bawah ini.
www.youtube.com/c/bahasasundaidGemanakarnale
Jika ada pertanyaan seputar CONTOH ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG BENCANA ALAM yang kurang dipahami, kalian bisa memberikan komentar, silahkan jangan ragu untuk mengisi kolom komentar di bawah.
Semoga dengan adanya blog ini bisa memberikan manfaat bagi kalian semua.
Selamat belajar CONTOH ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG BENCANA ALAM.
CONTOH ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG BENCANA ALAM
BANJIR DI BANDUNG KIDUL
Alatan Henteu Layeut jeung Naga Bandung
EMHA UBAIDILLAH
Banjir di wewengkon Dayeuhkolot Kabupaten Bandung jeung sabudeureunana beuki dieu beuki rongkah waé, Perlu tarékah nu leuwih daria pikeun ngungkulanana. Kaarifan lokal heunteu bisa dibaékeun.
Deui-deui, deui-deui, masarakat nu dumuk di lelewek Bandung Kidul kocéak dengék. Ti Jumaah (28/10/2016) tilu wewengkon tilem dina amparan caah badag: Dayeuhkolot, Balééndah jeung Bojongsoang. Luhurna cai pangdéétna semet tuur, rata-rata dua meteran. Pongpok Bojongsoang, bawahan Désa Tegalluar teu luput tina kadigjayaan caah.
Mun itung-itungan, sabaraha karungeun duit karugian wargana anu rék paranén. Loba nu ngarégél curuk akibat sawahna kalem ku cai. Paré nu meunang ngarit heg ditunda di sawah ogé teu kapuluk pisan. Mesin pompa air alancur, kandaran, imah jeung lian-lianna, raruksak.paékonomian jadi kateug, leuwih-leuwih nu pacabakanana dagang mah.
Sanajan rada biasa karendeng ku cai tapi ku banjir anu mingkin dieu mingkin dieu mingkin parna, warga beuki hariwang waé. Palangsiang moal tinemu deui reujeung nu ngaranna tingtrim. Rék teu kitu kumaha, hujan saeutik ogé langsung banjir. Ceuk warga, wewengkonna babarian banjir téh sabada Ci Tarum dilelempeng, henteu sina pungkal-péngkol.
Pamiceunan cai
Tilu wewengkon langganan banjir, sasat pamiceunan cai ti sababaraha tempat, ti Majalaya, Cinambo, Cidurian jeung ti Manglayang. Komo mun seug saluran cai asalna téh tina tambak (balong gedé), ti Rancaékék dibeudahkeun teu kabayang mamalana. Karék uji coba sababaraha bulan ka tukang, cai Rancaékék mudal neumbrag pilemburan.
Tambak bieu téh tujuanana keur ngungkulan banjir maneuh di kawasan industri Rancaékék. Taun 2000 mah, bekah caah badag mampuh kaantitipasi ku proyék normalisasi Ci Keruh jeung Ci Tarik. Hanjakal teu lana, ukur 10 taunan. Kadieukeun leuwih parna. Sok komo dipakaléran, loba nu keur buk-bek tatahar ngawujudkeun proyék rést area jeung stasiun Karéta Api Cepat.
Sédong-sédong nu mangrupa bera jeung pasawahan panglumpatan mudalna walungan méh 80 persen geus diratakeun terus ditanceuban paseuk paku alam nu engkéna diadegkeun wangunan. Encan deuih gun-gen paimahan. Kepala Désa Tegalluar ogé, Hj Emma, ninggal kaayaan kitu mah ukur bati gogodeg, hariwangeun ku balukarna engké.
“Kapungkur kantos nambak gawir Ci Keruh téh ku jasa AMD (ABRI Masuk Désa) keur nyinglar lélébéranana tamplok kalembur, supados ulah banjir. Waktu pangerukan, ngahaja sapanjang tilu ratus meter sisi Ci Keruh ditanggul ku gundukan taneuh tepi ka dua meteran jangkungna,” ceuk Bah Encar, 75 taun, ti Sapan Bunut.
Tanggul téh beuki lila beuki ngahandapan, malah saterusna mah dempes pisan. Atuh cai walungan ngaluhuran téh limpas ka pilemburan “Matak naon tong kagok udul waragad. Sapanjang sisi walungan nu paeunteung-eunteung jeung pilemburan sakuduna ditanggul ku beton,” ceuk Bah Dana, 55 taun, urang Darwati.
Wewengkon Dayeuhkolot, Balééndah jeung Bojongsoang lantaran posisina ngampar dina tutugan hulu atawa sirah Ci Tarum di geger wetan Gunung Malabar,pasna di antara lengkob Malabar jeung Gunung Rakutak. Cai téh nyewuk ka dataran wewengkon jolok Majalaya. Satuluyna ngalima siga pangpung rugal-rigel.
Pola kieu ditéplak ku leuwih sapuluh anak-anak Ci Tarum. Di antarana Ci Kapundung, Ci Sangkuy, Ci Widéy, Ci Tarik jeung Ci Keruh. Kabéh ngamuara ka cekungan pakidulan Bandung, anu luhurna 650 meteran tina beungeut cai laut (dpl). Di Tegalluar, Ci Tarik jeung ci Keruh bareng ngamuara di Ci Tarum bawahan Rancasirah.
Munasabah usum hujan, pasti pangheulana katutug ku cai ti girangna. Laju mangpeng ka Dayeuhkolot-Balééndah, ngulibek di Cieunteung. Mun Cieunteung geus leuwih teuing momotanana sok malik ka Bojongsoang. Mangkana, di Ci Tarum, Ci Tarik, Ci Keruh sok kajadian aliran caina maju ka girang. Ceuk jenatna Bah Aléh, nu kieu anu disebut cai mulang téh.
Naga Ci Tarum
Basa puseur dayeuh pamarentahan Kabupatén Bandung pindah ka Balééndah, loba nu nyebutkeun éta ciri mulangkeun Bandung kana lahunan indung. Apan karapyak anu kiwari katelah Dayeuhkolot tadina puseur dayeuh Kabupatén Bandung. Alatan Mindeng banjir, puseur dayeuhna dipindahkeun ka kota Bandung ayeuna. Ngaran Karapyak saterusna dilandi Dayeuhkolot, kota tua.
Alam cumarita séjén, Balééndah teu reureuh ku leb-leban caah balukar mudalna cai Ci Tarum. Antukna pindah deui ka Soréang, Ngan ceuk cacandraan para sepuh rundayan waliyulloh Mahmud,puseur kota Tatar Ukur baris mulang ka asal panginditanana, ka wewengkon Cililin. Duka iraha Soréang ditinggalkeun deui ku Dalem Bandung téh.
Dipilihna Karapyak jeung Balééndah jadi puseur dayeuh Kabupatén Bandung nu di paké tinimbanganana cacandran Bandung kudu layeut jeung naga Bandung: Ci Tarum. Jauh saméméh Karapyak dijadikeun puseur dayeuh Kabupatén Bandung,geus aya uga nu unina: babanda jeung imah-imah sapanjang naga Bandung, tanwandé moal béakeun pakeun.
Éta geuning sok ngamuk nguwak-nguwik ku ngabudalkeun caah badag? Lain ayeuna-ayeuna ieu da ti baheula ogé osok. Ngaran-ngaran naga atuh. Bédana, baheula mah tara meupeus keuyang ka jelema jeung bandana, ukur ngarurud gawir atawa pasir laleutik. Lian ti éta saentasna banjir, sawah jeung kebon téh jadi léndo.
Keur mangsa alamna kapiara kénéh mah, CiTarum téh sok nganteuran pakaya ka urang Dayeuhkolot jeung Bojongsoang: keusikna, laukna, jadi sumber kahirupan.mahluk supranaturalna oge henteu cicing. Dina kaamananana bangun silih iberan mun mah deuk aya bancang pakewuh.
Raja Jin
Ceuk Abah Aléh, Abah Entu jeung Abah Engkam palebah muhara Rancasirah téh paranonoban para jin cai. Sohor ku totondén munding kajajadén, Si Dongkol jeung raja lauk Si Layung. Si Dongkol susuruwukan samangsa piiisukeun caah. Si Layung méré tangara ku riabna rupa-rupa lauk. Si Dongkol sok ngubang di segogan Leuwi Munding Ci Keruh.
Si Dongkol sok ngabegéran munding bikang inguan para para patani. Munding bikang nu dijaluan ku Si Dongkol ngalahirkeun munding super. Si Layung nu mangsa sisiriwikan dina cai gedéna meh nanding domba. Kungsi kaheurap, waktu heurapna diangkat lauk téh ngaleutikan bisa diasupkeun kana korang. Mamalana, leuwih saminggu nu ngaheurapna gering, ditambaan ku ahlina.
Di muhara Ci Tarik, Ci keruh, baheulana katotol panyirepan anu mibanda kadigjayaan sakaligus pangapesanana. Ceuk Ustadz Néndé Éwok,jaman mana boa aya jawara hideung. Hiji mangsa pada ngepung tepi ka beunang ka tobros congo bedog. Sanajan beuteungna gudawang (bedewang) bari peujitna ngabarabay bisa kénéh lumpat. Ku lantaran terus diobrot lumpat ka hiji tegalan.
Di dinya warugana nambru tapi tilar mah heunteu. Saurang jawara nu milu ngaraponan misahkeun sirah jeung awakna geusan ulah jagjag deui. Sirahna dilelepkeun di muhara anu saterusna éta muhara katelah ku ngaran Rancasirah, awakna dipendem di tegalan téa, katelah waé Tegalpati. Bedewang jeung Barabay ogé jadi ngaran lembur.
Lembur bieu, Bedewang, Barabay, Rancasirah, Tegalpati,ngujur wétan sapanjang Ci Tarum lelewek Sapan-Tegalluar. Béh dieu ku masarakat ngaran-ngaran lembur tadi digaranti ku ngaran anyar. Padahal tina jihad toponomi (sajarah atawa asal-usul ngaran tempat), Bedewang, Barabay, Rancasirah jeung Tegalpati téh perlu dipertahanankeun.
Ngalégot ka pawétananana, najan geus di luar Tegalluar tapi da angger nelah Sapan nyatana bera ngaplak disebutna Silaut. Pangna dingaranan kitu atuda satungtung deuleu jabaning kawas laut alatan laukna bangun teu béak-béak najan saban waktu pada ngala. Nu ngecrik, nu ngaheurap, nu nyusug, nu neger atawa anu nyaapan jeung nguseup taya kendatna.
Balik deui kana caah maneuh nu ti taun ka taun beuki parna tangtu loba sasab, utamana palebah manusana: Teu miheman alam lingkungan sakumaha anu dipopoyankeun ku kolot baheula: kudu layeut jeung naga Bandung.
Sumber : Koran Galura Edisi 1 Nopember 2016 kaca 04
LATIHAN
- Medar perkara naon éta tulisan téh?
- Kumaha koméntar hidep kana artikel di luhur?
- Paragraf anu mana nu nuduhkeun bagian bubukana?
- Paragraf anu mana nu nuduhkeun panutup éta tulisan? Tuliskeun kalimah mimitina!
- Kumaha kacindekan pedaranana?
- Kumaha sistematika pidangan éta tulisan nurutkeun pamanggih hidep?
Bagaimana??? Penjelasan mengenai materi di atas dapat dipahami dengan baik??? jika masih belum paham, kalian bisa memberikan pertanyaan dengan mengisi komentar di bawah atau bisa juga mengunjungi postingan mengenai CONTOH ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG BENCANA ALAM lainnya atau langsung cari saja keyword materi yang kalian cari di bawah ini:
LINK KUMPULAN MATERI ARTIKEL SUNDA LENGKAP
https://bahasasunda.id/category/materi-pembelajaran/materi-artikel-sunda/
LINK 15+ KUMPULAN CONTOH ARTIKEL SUNDA LENGKAP
https://bahasasunda.id/category/artikel-sunda/
LINK 50+ KUMPULAN SOAL ARTIKEL SUNDA LENGKAP
https://bahasasunda.id/category/kumpulan-soal-basa-sunda/
Jika blog ini bisa memberikan banyak manfaat, jangan lupa untuk dukung blog ini dengan cara like, comment, dan share ke teman-teman kalian.
Jangan lupa untuk bergabung dalam group belajar bahasa Sunda husus siswa se-Jabar, dengan klik link di bawah ini:
WHATSAPP
TELEGRAM
LINE
FACEBOOK
INSTAGRAM
YOUTUBE
Mari kita sama-sama bangun blog ini supaya bisa lebih berkembang lagi dan memberikan banyak ilmu yang bermanfaat bagi kalian semua.
Terimakasih.
BUKU SUMBER:
BUKU RANCAGE DIAJAR BASA SUNDA
BUKU PANGGELAR BASA SUNDA
BUKU CAHARA BASA
BUKU BASA SUNDA URANG
BUKU PAMEKAR DIAJAR BASA SUNDA
BUKU SIMPAY BASA SUNDA
BUKU GAPURA BASA
BUKU WIWAHA BASA
BUKU PRASADA BASA
MODUL PANGAJARAN BASA SUNDA
GOOGLE TRANSLATE
Perhatian! materi ini diterjemahkan oleh mesin penterjemah google translate tanpa adanya post editting, sehingga ketepatan dalam terjemahan masih buruk dan perlu dikembangkan lagi.
Tujuan dari fitur terjemahan ini untuk pengunjunga yang kesulitan memahami materi dan tidak sama sekali mengerti bahasa Sunda atau teman-teman pelajar dari luar Jawa Barat yang sedang belajar bahasa Sunda, fitur terjemahan ini bisa digunakan namun tidak 100% akurat, akan tetapi garis besarnya bisa diambil, daripada tidak mengerti samasekali.
Kedepanya mudah-mudahan admin punya waktu sehingga bisa mengoptimalkan fitur terjemahannya sendiri, dengan begitu pengunjung bisa mempelajari materi dalam bahasa Indonesia.
CONTOH ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG BENCANA ALAM
BANJIR DI BANDUNG SELATAN
Karena Bukan Layeut dan Naga Bandung
EMHA UBAIDILLAH
Banjir di wilayah Dayeuhkolot Kabupaten Bandung dan sekitarnya semakin ekstrim disini, perlu lebih banyak pelatihan untuk mengatasinya. Pengetahuan lokal tidak dapat ditingkatkan.
Lagi-lagi masyarakat yang tinggal di Bandung Kidul kecanduan mendengarkan. Hingga Jumat (28/10/2016) tiga wilayah tewas akibat banjir: Dayeuhkolot, Baléndah dan Bojongsoang. Ketinggian air paling rendah di lutut, rata-rata dua meter. Pongpok Bojongsoang, anak buah Desa Tegalluar pun tak luput dari sukses banjir.
Jika dihitung, berapa banyak uang yang hilang untuk warga yang ingin panen. Banyak yang takut dengan air terjun karena ketenangan di sawah. Buah pare yang ngarit heg digantung di lapangan juga tidak sembuh sama sekali. Mesin pompa air, kendaraan, rumah, dll yang rusak, perekonomian sedang dalam bahaya apalagi mitra dagang saya.
Meski cukup sering digenangi air, namun dengan banjir yang mungkin terjadi di sini bisa jadi parah, warga semakin khawatir. Slimming tidak akan pernah lagi menemukan inang bernama tingtrim. Anda ingin melakukannya Namun, sedikit hujan juga segera menggenangi. Menurut warga, wilayah terdampak banjir adalah saat Ci Tarum diratakan, tidak sama sekali.
Penutupan air
Tiga wilayah langganan banjir, langsung menahan air dari beberapa tempat, dari Majalaya, Cinambo, Cidurian dan dari Manglayang. Kalaupun saluran airnya berasal dari kolam (kolam besar), dari Rancaékék itu bukan roda mamalana. Beberapa bulan yang lalu, air Rancaékék dipindahkan ke neumbrag pilemburan.
Kolam tersebut hampir tidak dimaksudkan untuk mengatasi banjir permanen di kawasan industri Rancaékék. Pada tahun 2000, sebuah cekungan banjir yang besar dapat dihitung dengan proyek normalisasi Ci Keruh dan Ci Tarik. Sayangnya tidak, hanya 10 tahun. Segera lebih parah. Kadang malah terbengkalai, banyak yang mundur hingga merealisasikan proyek peristirahatan kawasan dan Stasiun Kereta Api.
Sedong-sedong, yang merupakan persawahan dan persawahan, hampir 80 persen sungai telah diratakan dan ditutup dengan cat kuku alami yang kemudian didirikan di dalam gedung. Encan lagi housing gun-gen. Kepala Desa Tegalluar juga, Hj Emma, meninggalkan situasi jadi saya hanya gogodeg bati, khawatir akan konsekuensinya nanti.
“Dulu tebing Ci Keruh digali oleh jasa AMD (ABRI Masuk Desa) untuk menghilangkan adegan lembur, agar tidak banjir. Pada saat penggalian, sengaja sepanjang tiga ratus meter sisi Ci Keruh tertutup gundukan tanah setinggi dua meter, ”kata Bah Encar, 75 tahun, dari Sapan Bunut.
Tanggul itu semakin panjang dan rendah, bahkan saat itu saya sangat tertekan. Saya pikir air sungai di atas dibersihkan sampai penuh. “Buang apa pun yang membutuhkan uang. Di sepanjang sungai cermin dan tiang pancang harus ditutup beton, ”kata Bah Dana, 55, Darwati.
Kawasan Dayeuhkolot, Baléndah dan Bojongsoang karena posisinya yang terletak di hulu atau kepala Ci Tarum di lereng timur Gunung Malabar, tepat di antara lengkungan Malabar dan Gunung Rakutak. Airnya mengalir ke dataran kawasan Majalaya jolok. Kemudian dia merasa seperti seorang permadani.
Pola ini dianut oleh lebih dari sepuluh anak Ci Tarum. Diantaranya adalah Ci Kapundung, Ci Sangkuy, Ci Widéy, Ci Tarik dan Ci Keruh. Semuanya mengarah ke cekungan tenggara Bandung yang berada 650 meter di atas permukaan laut (di atas permukaan laut). Di Tegalluar, Ci Tarik dan Ci Keruh bersama di Ci Tarum bawahan Rancasirah.
Musim hujan lumayan, pasti yang pertama diisi air dari kegembiraan. Maju cepat ke Dayeuhkolot-Baléndah, sibuk di Cieunteung. Jika Cieunteung kelebihan beban, selalu kembali ke Bojongsoang. Maka, di Ci Tarum, Ci Tarik, Ci Keruh selalu ada aliran air ke depan menuju kegembiraan. Bah Aléh berkata, itulah yang disebut air kembali itu.
Naga Ci Tarum
Ketika pusat kota pemerintahan Kabupaten Bandung pindah ke Baléndah, banyak yang mengatakan itu adalah ciri khas mengembalikan Bandung ke tanah air. Namun karapyak yang sekarang dikenal dengan nama Dayeuhkolot adalah pusat kota Kabupaten Bandung. Karena sering terjadi banjir, pusat kota dipindahkan ke kota Bandung yang sekarang. Nama Karapyak kemudian diberikan kepada Dayeuhkolot, sebuah kota tua.
Wajar jika Baléndah tidak menunda banjir akibat naiknya air Ci Tarum. Dalam perjalanan kembali ke Soreang, Ngan mengatakan cacandraan para sesepuh rundayan waliyulloh Mahmud, pusat kota Tatar Ukur akan kembali ke asalnya, ke daerah Cililin. Duka saat Soreang ditinggal lagi oleh Dalem Bandung tersebut.
Pemilihan Karapyak dan Baléndah sebagai pusat kota Kabupaten Bandung yang dalam penggunaan cacandran Bandung harus sejalan dengan naga Bandung: Ci Tarum. Jauh sebelum Karapyak menjadi pusat kota Kabupaten Bandung, ada juga unina: babanda dan rumah naga di sepanjang Bandung, tanwande tidak akan menghabiskan pakaian.
Apakah lebih baik selalu marah daripada meninggalkan banjir besar? Lain saat ini da dari ba
pertama juga osok. Nama-nama nagaku. Bedanya, dulu saya biasa membocorkan batangnya kepada penderita bandana, hanya untuk memanjat tebing atau pasir kecil. Selain itu setelah banjir, sawah dan kebun jadi becek.
Untuk saat ini saya masih peduli, CiTarum selalu menyalurkan hartanya kepada masyarakat Dayeuhkolot dan Bojongsoang: pasir, ikan, sebagai sumber kehidupan, makhluk gaib juga tidak hidup. Dalam keamanan bangun satu sama lain ketika saya duduk, ada suara bising yang biasa.
Raja Jin |
Abah Aléh berkata, Abah Entu dan Abah Engkam lebah muhara Rancasirah adalah paranonoban jin air. Diperingati dengan tontonan munding, Si Dongkol dan raja ikan Si Layung. Dongkol itu berteriak saat banjir. The Crimson memberikan tangara dengan berbagai macam ikan. Dongkol selalu bergelantungan di sudut Leuwi Munding Ci Keruh.
Dongkol selalu menyapa sapi-sapi petani. Munding perempuan yang dipimpin Si Dongkol melahirkan super munding. Warna merah tua saat menukik di dalam air hampir seperti domba. Sesekali, ikan yang diangkat selanjutnya diminimalkan untuk dimasukkan ke dalam keramba. Mamalana, selama seminggu sakit, dirawat oleh para ahli.
Di Mulut Ci Tarik, Ci Keruh, dulunya dikenal sebagai tanaman infus yang sukses sekaligus melahirkan. Ustadz Néndé Éwok mengatakan, ada kalanya ada juara kulit hitam. Suatu musim dingin di tepi pengepungan diizinkan untuk tobros congo bedog. Kalaupun perut lumbung (bedewang) saat usus kosong masih bisa jalan. Karena kemudian diobrot lari ke sebuah peternakan.
Disana penduduk desa nambru tapi saya tidak pergi. Seorang juara yang berpartisipasi dalam proses pemisahan kepala dan tubuh tidak pernah bangun lagi. Kepalanya ditenggelamkan di muhara yang kemudian dikenal dengan nama Rancasirah, jenazahnya dimakamkan di kebun teh yang hanya dikenal sebagai Tegalpati. Bedewang dan Barabay juga menjadi nama lembur.
Lembur bieu, Bedewang, Barabay, Rancasirah, Tegalpati, ke timur menyusuri Ci Tarum lelewek Sapan-Tegalluar. Baik di sini oleh komunitas nama-nama lembur dijamin dengan nama baru. Padahal secara toponom jihad (sejarah atau asal muasal nama tempat), Bedewang, Barabay, Rancasirah dan Tegalpati perlu dipertahankan.
Pergi ke timur, meski berada di luar Tegalluar, namun aturan Sapan nyatanya bera ngaplak disebut Silaut. Dinamakan Pangna atau di ujung lain laut seperti laut karena ikan bangun tidak habis meski sepanjang waktu di alam terbuka. Bersin, bersin, bersin, atau bersin dan mengisap tanpa batas waktu.
Kembali ke banjir konstan yang dari tahun ke tahun semakin parah tentunya banyak sasab, terutama manusia lebah: Jangan miheman lingkungan alam seperti yang diramalkan orang dahulu: must layeut dan naga Ban
dung.
Sumber: Koran Galura Edisi 1 CONTOH ARTIKEL BAHASA SUNDA TENTANG BENCANA ALAMNovember 2016 halaman 04